neao

Nya influensan

Publicerad 2009-10-17 16:49:40 i Reflektioner,

Sviniflunsa, mexikosjukan, A(H1N1), kalla den va du vill - nu är det tider för vaccination.

Gravida, diabetiker och astmatiker är i riskzonen. Eftersom att detta virus sprids i luften och lever och verkar e lungorna så kan jag ligga risigt till. Och nu har jag fått en kallelse, jag ska till läkaren på måndag för att vaccineras. Först var jag väldigt tveksam men nu har jag förstått att jag ligger risigare till än vanligt folk.

Kommentarer från vanliga svenska medborgare som gissar hit och dit:

1)
Varför skulle man inte vaccinera sig?
Att man får ont i armen/låret av vaccin var väl ingen nyhet, hur många svällde inte upp när man tog stelkrampssprutan i 6:an lixom.. Och sen om man blir sjuk av den sprutan man får och man blir JÄÄVLIGT sjuk då tycker jag man gjorde ett bra val att vaccinera sig! För om den lilla mängd virus som sprutas in i kroppen gör en sjuk hur hårt tror ni inte då det "riktiga" viruset skulle drabba er?

Sen att man inte vet vad som finns i det, men kom igen! Hur mycket skit stoppar inte vi människor i oss, det finns ämnen i typ godis man inte bör äta å för att inte tala om fisken man äter från både östersjön och nordatlaten! Kvicksilvret here we come!
det är 0.25 MIKROgram kvicksilver i sprutan. So what! man dör inte av de..

Jag känner att svenskafolket ska sluta va så himla själviska å vaccinera sig för att skydda varandra för att inte de kroniskt sjuka och gravida OCH ungdomar för den delen slipper gå en förtidig död till mötes.. Men det är ju sen vad jag tycker!

2)
Håller med 1); va tusan är ni rädda för? Ni borde va mer rädda när ni käkar godis, leverpastej äpplen - som innehåller all möjlig skit o besprutas, etc.
Jag tycker man ska ta sin samhälliska plikt o se t att få den där sprutan!
Det många inte vet är att orsaken t att svininfluensan inte slagit t så radikalt som man förutspådde var pga det fina vädret som var här i sverige långt in på hösten. Men nu har kylan infallit sig o flunsan kommer få ett grepp igen o spridas som attans...
Så va gör lite bortdomningar i armen om du slipper ligga i koma?!

3) Klart jag ska vaccinera mig, jag är ju inte dum.

4 till 3) Bara för att vissa väljer att inte göra det finns ingen anledning att kalla dem dumma.

1 till 4) Nej, inte dumma, bara jävligt själviska. Det handlar om att försöka minska spridningen av denna influensa (som ja, är lite uppblåst i media, det måste man medge, men som kan slå hårt mot dem i riskgrupperna liksom alla tidigare fall av influensor). Jag tillhör riskgruppe och tog vaccinet i torsdags. Ont i armen har jag, men hellre lite temporär smärta än att vara smittspridaren till folk som kan dö av influensan.

5) Nej, antagligen försöker regeringen ta död på hela svenska folket med den där lilla sprutan. ;D

6) jag ska definitivt vaccinera mig, vem vet hur det blir lite längre fram liksom...historiskt sett så finns det en risk att det blir värre även om man inte kan veta....vore dumt att chansa

för fler kommentarer från samma tråd, klicka här.

När jag läste allt detta blev jag både lättad och bekymrad så jag började skriva detta inlägget. Då blev det reklampause på Spotify och det var tanten från vården som sa att "ni som har astma är i riskzoon och bör vaccinera er." Jag klickade på bannern och började läsa igenom detta. Jag mår bättre nu och jag kommer att vaccinera mig.

Puss


Ps. Joshua Radin - Only You

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela