neao

Sacrebleu, jag tror jag dör.

Publicerad 2011-02-11 15:17:19 i Reflektioner,

Okej, så det var väldigt jobbigt att gå tillbaka till franskan idag. Och hur märkte jag det? Efteråt kunde man se en del teckningar i mitt anteckningsblock, till exempel ett ansikte med panikslagna ögon och Harry Potters förvirrade nylle brevid en rubrik.

Jag missade en enda letkion i onsdags när jag var hemma med M för att hon var sjuk. Idag förstod jag knappt hälften av vad läraren pratade om och hon märkte det på mig. Självklart kan jag titta igenom böckerna för att se vad de gjorde när jag inte var med, problemet är bara att vi mest tar anteckningar och pratar på lektionerna nu, är man inte där är det oerhört svårt att hänga med. Halva kurser har gått nu och jag kommer endast närvara på två lektioner till. Hur underbart låter inte det i öronen? Jag kommer ju inte förstå någonting när jag kommer tillbaka, eller ja, OM jag kommer tillbaka. För nu funderar jag faktiskt på att lägga ner franskan, jag är rädd att det kommer att vara för mycket som jag missat under tiden jag är borta och tro det eller ej, men jag vill faktiskt inte ligga i solen och försöka lära mig imperatif (eller något annat som vi inte gått igenom än som jag inte kommer förstå ens pyttelite).





Efter franskan åt jag en baguette i metron (låter jätteäckligt, men det var riktigt smakligt) och åkte iväg till E och hittade till en ny del av staden. Mitt lokalsinne börjar ta sig, jag blev själv imponerad när jag pekade åt det hållet jag ville åka och fick det bekräftat när trammen kom.

Overall, en helt okej dag än så länge, och ikväll ska familjen på middag så då blir jag ensam. Bryssel, vad händer?

Kommentarer

Postat av: tändsticksflickan :)

Publicerad 2011-02-13 12:28:14

NEJ! Du får inte ge upp! Kom igen och visa lite jävla anamma istället! Språk är det bästa man kan ha med sig i bagaget, det finns inget som bryter så många barriärer som att kunna förstå varandra. Ta den här ypperliga chansen du har nu! Häng lite mer med belgarna och lär dig språket. Du bor ju i Belgien (passande svordom)! Kom igen nu och kämpa lite, en timme om dagen kommer du långt på! Och kan du inte komma på lektion får du väl helt enkelt prata med dig själv. Det gör jag ganska ofta.

Postat av: neao

Publicerad 2011-02-15 00:02:43

du är faktiskt en utav de bästa personerna jag vet. och jag ska fortsätta, jag bestämde det när jag kom hem ifrån franskan idag, sjukt värt att fortsätta. Ledsen att jag inte svarar fören nu, men söndagen var inte riktigt min dag, loggade inte ens in. Tack.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela