neao

En cirkel har ingen början

Publicerad 2011-07-14 23:48:57 i Reflektioner,

Är det nu jag ska skriva det obligatoriska "dags-att-flytta-och-så-här-känns-det"-inlägget nu? För er som väntar er något vettigt från mig i nuläget kan sluta läsa för 34 ord sedan. Räknade du? Därför att det finns inte den minsta möjlighet för mig att klämma fram några ord som förklarar hur jag mår och vad jag känner. 

Eh... 

Alltså, om jag skull--- fan. 

Så här är det. Jag ska hem (duuh) och det kommer bli fantastiskt underbart att få vandra omkring på gatorna i Göteborg utan minsta tanke på projektarbeten eller gymnastikträningar, för det är så staden alltid varit för mig. Självklart besök på café och mysa med vänner på klibbiga uteställen. Det jag inte gjort i Göteborg är det jag ska göra nu: Jobba, utan att ha skolan på dagarna. Oj, vad flumigt detta blev? Hur som helst känns det - eller känns inte alls än - underligt att jag ska lämna Bryssel och framför allt barnen. Mina barn. Som jag har uppfostrat, bråkat och haft det underbart med i nästan 10 månader (ups, jag ljög för tanten på kommunen.) och nu ska någon annan ta över? Heltokigt. 

Nu stänger jag av datorn och jag vet inte när vi ses nästa gång för det kommer bli total kaos i hjärta och sinne när jag är tillbaka på moderskeppet. 

Stor, regnig kram från ett Bryssel som beter sig som det gjorde när jag kom hit. Nej, nej, det blev inte alls ett inlägg med mina tankar och känslor. Pucko.

Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2011-07-15 14:53:29

Pözz och välkommen hem hjärtat!

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-06-22 16:34:47

Din titel fångade min uppmärksamhet. Tillsammans med mina tankar satt jag nyss och funderade ut exakt samma mening " En cirkel har ingen början, inte heller något slut.
Efter en halvtöntig googling hittade jag dig.
Med din flummiga text, jag förstod eller läste knappt. Men rubriken, hur slogs du av den.

Hur kom du föresten på neao?
Hade hoppats att det var ifrån dem gamla matrix filmerna.

Jag hoppas min text inte är för oklar.
Varför valde du din titel som du gjorde?
Kan en cirkel ha oänglidgt många början?

Och varifrån kommer uttrycket "cirkeln är sluten"

Svar: Vad spännande! Det roliga är ju att det är ett väldigt gammalt inlägg du hittat till och det är nästan ännu mer fascinerande att jag minns exakt vad jag fick det från.
neao är en sammansätning av de tre sista bokstäverna mitt förnamn och första bokstaven i mitt efternamn. Det är roligt att du frågar för det är det ingen som tidigare har gjort.

Titeln har jag fått ifrån JK Rowlings sjunde bok i serien om Harry Potter. Luna Lovegood säger det när hon och Harry ska ta sig in i Ravenclaws uppehållsrum.
"Which came first: The pheonix or the flame?"
"A circle has no beginning."

Hur det hänger ihop med min flummiga text är betydligt djupare än man kan tro, men under åren som gått sedan jag skrev det inlägget har tydligheten bleknat.

Om en cirkel kan ha oändligt många startpunkter säger jag - ja absolut! Jag läste Matematik E på gymnasiet och undersökte just den saken. Lösningen kom när vi började med komplexa tal och antalet rötter de har. Ett komplext tal med 3 rötter bildar en liksidig triangel och 5 rötter ger en pentagon, så cirkeln bildas när antalet rötter går mot oändligheten. Så ja, det tycker jag, du kan ju "börja" cirkel i var och en av dessa rötter.

Wow, Harry Potter och komplexa tal i samma svar/inlägg. Härlig kombination!
neao.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela