neao

Det där med biljettkontrollanter.

Publicerad 2011-08-31 00:57:13 i Reflektioner,

Kan det vara så att biljettkontrollanter - eventuellt även parkeringsvakter - är de mest hatade personerna i Göteborg? Missförstå mig rätt, jag vet att de behövs for the grater good och jag påstår alltså inte att alla borde bryta benet eller i alla fall en tå. Men igår var jag inte deras största fan. 

När jag en gång i tiden tränade gymnastik vid vagnhallen Majorna hade jag en kväll glömt busskortet hemma. När jag, trött efter tre timmars träning, satt på vagnen vid halv tio på kvällen kom det på kontrollanter på Mariaplan. Det jag inte visste då var att om jag bara sagt att jag hade ett utökat skolkort liggandes hemma så hade jag inte behövt betala de 800 kronorna (som det var på den tiden), jobbigt, men det blev bara till att betala. Har jag då en innestående, oförtjänad, välbetald böter hos Västtrafik redan?

Så när jag igår gick på ettans spårvagn på Marklandsgatan och insåg att mitt månadskort ramlat ut (på golvet hemma när jag bytte väska) tänkte jag automatiskt att eftersom jag betalat för hela månaden behöver jag inte skicka en smsbiljett. Och mer än så, hur stor är risken att det kommer på kontrollanter? Jag gjorde ett aktivt val att inte skicka en smsbiljett då jag var säker på att man kan visa upp sitt månadskort i efterhand. Dumt.

När vagnen rullar in på Järntorget och dörrarna öppnas...

"Biljetten tack."

Men nej, tydligen räcker det ute att man köpt ett månadskort för 335 kronor eftersom jag kanske delar det med sex andra kompisar. Det är ju synd att man är så jävla naiv att man inte tänkte på det. Klart att jag som alltid har betalat för mig efter det att jag fick min första böter när jag typ 13 ska missa kortet en enstaka gång och lyckas träffa på en skoningslös biljettkontrollant från västtrafik.

Idag var jag och överklagade och ska skriva ihop en redogörelse för vad som hände - jag hade ju inte ens legitimation på mig, då kan de omöjligt ge mig böter? - och gärna bifoga mina flygbiljetter mellan Sverige - Beligen för att bevisa att jag bott utomlands ett år för att på så sätt ha missat detta (att månadskort suger). Fungerar denna som sammanfattning eller borde jag fila lite på den? Byta ton kanske?

Böterna ligger på 1200 kronor och månadskortet på drygt 300 när man är under 20 år. Enkel matematik visar att om du ska köpa månadskort i ett år behöver du lägga drygt 4000 kronor på det. För samma pengar kan du åka fast i biljettkontroll 3,35 gånger. Hur värt är inte det på en skala?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela